Selamat Datang Ke Laman Web Konfess Buku
Ulasan Buku : Lautan Langit

Ulasan Buku : Lautan Langit

“Kita tidak pernah tahu kapan waktu yang tepat kecuali kita menjalaninya.”

Lautan Langit ialah sebuah buku berbahasa Indonesia yang ditulis oleh penulis muda, Kurniawan Gunadi. Bagi yang sudah terbiasa dengan penulisan Gun, pasti kagum dan terpesona dengan caranya menulis. Seperti tidak percaya yang menulis ini orang muda. Bahasanya jujur dan berhikmah. Buku yang mempunyai 203 muka surat ini ialah kumpulan kisah-rasa kehidupan.

Buku ini cuba memahami dasar lubuk hati kita, dan ia berjaya. Penulis bijak menempatkan jiwanya dalam pelbagai watak sehingga berjaya mewakili setiap isi hati, meskipun hati seorang perempuan, isteri dan ibu padahal penulisnya lelaki. Buku ini mengangkat perasaan kecil, remeh, resah dan rumit dengan harmoni. Membacanya membawa kita merenung dalam-dalam kehidupan yang telah kita lalui.

“Hati kita kadang harus terluka agar kita tahu bagaimana rasanya dikhianati agar kita tidak mengkhianati. Hidup kita kadang harus hancur agar kita tahu bagaimana rasanya dicaci, agar kita tidak ikut mencaci. Pikiran kita kadang harus jenuh agar kita tahu bagaimana rasanya dijauhi agar kita tidak menjauhi.

Seluruh cerita hidup kita kadang harus acak-acakan, harus banyak lubang, terluka di sana-sini. Agar kita tahu bagaimana rasanya dibenci, ditinggalkan, ditipu, diolok-olok, diasingkan, dibiarkan. Agar kita tidak menjadi bagian dari orang-orang yang merusak cerita hidup orang lain.”

Membaca Lautan Langit akan membuat kita sedar suka duka kehidupan ini bergantung bagaimana kita memandangnya. Kita yang memilih untuk bahagia atau sedih sebelum merasainya. Membacanya juga membawa kita sibuk menafsir perihal diri sendiri. Sebuah buku yang bagus untuk perbaiki diri dan cara memandang kehidupan dengan pandangan kedamaian.

“Pernah bertanya dengan diri sendiri? Apa yang bisa kita lalukan dengan tangan kita ini? Apakah semua hal yang berada di tangan kita menjadi biasa-biasa saja, tidak memberikan sesuatu yang jauh lebih besar bagi kehidupan manusia yang lebih banyak?”

Jika rindukan sebuah karya yang santun dan jujur, Lautan Langit salah satunya. Buku ini boleh dibeli di Iman Shoppe atau kiriman terus dari Indonesia melalui Jejak Tarbiah ketika mereka mengembara ke sana. Selamat membaca dan semoga bermanfaat !


Berminat untuk siarkan ulasan buku anda  ? Hantarkan kepada Konfess Buku melalui link ini. Artikel anda akan disiarkan di laman web dan media sosial Konfess Buku.

Jangan lupa untuk Like / Follow  Konfess Buku di :

Facebook  : Facebook.com/konfessbuku
Instagram  : Instagram.com/konfessbuku
Twitter       : Twitter.com/konfessbuku

#konfessbuku
#MalaysiaMembaca