Ulasan Buku : Sebulan Hafal Al-Quran

Ulasan Buku : Sebulan Hafal Al-Quran

Allah Ta’ala telah menegaskan dalam firmanNya :

“Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran.” (Al Qamar 54 : 17)

Panghafal Al-Quran memiliki kedudukan yang mulia di akhirat kelak. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

“bacalah dan naiklah, baca dengan tartil sebagaimana engkau melakukannya didunia. Sesungguhnya tempatmu terletak di akhir ayat yang engkau baca.” (HR.Abu Dawud)

Saya awali dengan satu pertanyaan, apakah yang di tuntut oleh upaya untuk merealisasikan suatu tujuan?

Saya berpendapat, apapun tujuan kita seharusnya mempunyai unsur Dorongan yang terpenting untuk merealisasikannya.

1)            Motivasi atau semangat, tekad dan ketekunan

2)            Kemampuan

3)            Pergaulan yang baik dan sokongan

Sasaran utama buku ini adalah melepaskan diri dari konsep berfikir yang membelenggu bertahun-tahun lamanya, dan mulai berfikir dengan cara yang berbeza. Mengambil waktu yang singkat untuk di manfaatkan dengan seefektif mungkin untuk meraih hasil yang belum terwujud.

Buku ini menerangkan langkah-langkah yang perlu diterapkan agar tidak mudah bosan dan lupa, kerana ramai di antara kita yang ingin menghafal tetapi menemukan jalan yang buntu dan akhirnya berputus asa. Penulis juga menyelitkan beberapa kisah benar dari kalangan penghafal yakni dari kalangan surirumah sepenuh masa bagaimana kejayaan meraka dalam menghafal mengikut langkah-langkah yang penulis telah cadangkan, boleh lihat di halaman 26-38.

Penulis mengawali dengan membentangkan pengalaman orang-orang berjaya menghafal dalam masa yang singkat untuk menjentik minat dan membina semangat gitu bagi pembaca untuk mengikuti metode yang telah diberikan!

Hadirnya buku ini sebagai satu jawapan kepada sebilangan orang yang masih mensia-siakan waktu dengan perbagai alasan, seperti tidak berkemampuan tidak layak dan tidak punya masa. Alangkah ruginya waktu terbuang begitu saja tanpa ada aktiviti bermanfaat yang dapat menjadi saham akhirat kelak.

Jemput miliki nashkah ini dan sama-sama meraih ilmu yang bermanfaat serta memiliki cahaya Al-Quranul karim didalam tiap-tiap hati yang rindukan ketenangan abadi.

Siapapun latar belakang dan bagaimanapun kesibukan dan kemampuan anda, anda adalah calon penghafal Al-Quran!

 


Dapatkan buku-buku yang terkini dan beinspirasi daripada Kafe Konfess Buku dengan melayari kafe.konfessbuku.com.

Berminat untuk siarkan ulasan buku anda  ? Hantarkan kepada Konfess Buku melalui link ini. Artikel anda akan disiarkan di laman web dan media sosial Konfess Buku.

Jangan lupa untuk Like / Follow  Konfess Buku di :

Facebook  : Facebook.com/konfessbuku
Instagram  : Instagram.com/konfessbuku
Twitter       : Twitter.com/konfessbuku

#konfessbuku
#MalaysiaMembaca